A filmes fotózásról beszélgettünk a Hit Rádióban

Nem is olyan régen a filmes fotózás szépségeiről írtam egy blogposztot. Ennek kapcsán keresett meg a Hit Rádió, hogy meséljek nekik az analóg technika előnyeiről. Természetesen örömmel vettem a meghívást. Ez volt az első rádiószereplésem, így volt némi izgalom is a levegőben, de nagyon kellemes beszélgetés volt. Hallgassátok szeretettel!

A filmes fotózás már elavult, nem?

Saul fia, Django elszabadul, Star Wars Ébredő Erő. Csak néhány az elmúlt pár év filmjei közül, melyet filmre forgattak digitális helyett. Tarantino kifejezetten utálja a digitális technikát és a visszavonulását fontolgatja a térnyerése miatt. Az elmúlt évek során az esküvőfotósok is elkezdték újrafelfedezni a filmet.  José Villa, Erich Mcvey és Jonathan Canlas korunk legkeresettebb fotósai közé tartoznak. A digitális technikát félredobva szinte csak filmre fotóznak. 
Eközben az utca emberénél filmes fényképezőgépet szinte már csak kosztümös filmekben látni. Helyette ott az új. A fejlett. A trendi. A digitális. A telefonos. Miért tér vissza mégis egyre több profi az analóghoz? Mindenki nevében nem nyilatkozhatok, de a saját indokaimat most megosztom veletek. 

filmes-fotozas-eskuvo-indokok

1, Gyönyörű színek és textúra
 A szakavatott szem azonnal felismeri a különbséget filmes és digitális képek között. A többieknek pedig csak annyi tűnik fel, hogy különlegesen szép, időtlenséget sugárzó fotókat nézegetnek. A legmodernebb technika sem tudja reprodukálni a film tulajdonságait. A celluloid magába issza a napfényt és elképesztő színeket ad vissza nekünk. Bizony-bizony, ezek a képek nem fognak kimenni a divatból pár év múlva, mint az instagram retro szűrői. Robert Capa fotói máig lenyűgözőek, de ki fog emlékezni néhány esztendő múltán a ma felkapott digitális ikonokra?

2, Gondolkodásra ösztönöz 
Mi a digitális fényképezőgépek egy másik nagy hátránya? Ugyanaz, mint a hatalmas gyáraké a kis manufaktúrákkal szemben. Mennyiségi szemléltere ösztönöznek minőség helyett. Miért fontolnád meg a kompozíciót mielőtt kattintasz, ha szinte ingyen lőhetsz még 100 képet. Vagy ezret. Utólag úgyis kiválasztod a legjobbakat. Ezzel szemben egy tekercs film, azaz 36 analóg kép költsége a 7-8 ezer forintot is elérheti.  Így persze minden egyes kattintást megfontol az analóg fotós. A végeredmény? Harminchat képből több lesz a különleges, mint a gondolkodás nélkül elkattingatott százból. 

3, Anti-instant módszer
Ma az instant dolgok idejét éljük. Instant kávé, instant levespor, instant sörpor, instant szerelem. Jó ez nekünk? Nagyapáink még úgy tartották, hogy az igazán jó dolgokhoz idő kell. Egy klasszikus "nagymama főzte" leves bizony nem 10 perccel dél előtt került fel a rezsóra. A kávérajongók pedig biztosítanak róla, hogy a kávékészítés egy igazi rituálé, nem holmi barna granulátum és forróvíz összeöntése. A sikeres frigyek előtt pedig az a bizonyos "50 első randi" elmaradhatatlan. (Nagyszüleink nem a Tinderen ismerkedtek.) Pontosan ebbe a trendbe illeszkedik az analóg fotózás. Régi, megbízható módszer. Idő kell neki. Izgalmas, mert nem látod azonnal az elkapott képeket. A Beloved esetében a kész filmtekercsek egészen Spanyolországig repülnek, hogy Európa egyik legjobb laborja végezze el az előhívást. 

Szóval, elő azokkal a filmes gépekkel! 

P.S.
Személy szerint én vegyesen használok filmes és digitális technikát, kihasználva mindkét módszer előnyeit. A legfontosabb pillanatokra ott a film, a gyors, "gondolkodásra nincs idő" pillanatokra pedig a digitális.

3 érv a jegyesfotózás mellett

 
filmes-jegyesfotozas
filmes-jegyesfoto-romai-part
 

Először is, mi az a jegyesfotózás? Az esküvő előtti könyedebb hangulatú páros fotózás. Akár néhány hónappal is meg lehet tartani az esemény előtt, nincsenek szigorú megkötések. (A neve félrevezető lehet, nem kell szorosan az eljegyzéshez kötni.) A pár ilyenkor még nem az esküvői ruhákat viseli, hanem kicsit elegánsabb, vagy akár hétköznapi darabokat. Persze itt is érdemes kerülni a mesterkéltséget, és a stílusunkhoz illő ruhákat választani. Lényeg, hogy jól érezzétek magatokat, hisz ez a képeken is visszajön. És hogy mi értelme ennek az egésznek? Hadd foglaljam össze röviden:

1. Ismerkedés a fotóssal és a "modell szakmával"
Valljuk be, legtöbbünk ritkán áll kamera elé, (leszámítva persze a szelfiket és a karácsonyi csoportképet). Éppen ezért egy "hivatalos" fotózás alkalmával többségetek kezdetben elég félénken és bizonytalanul mozog az objektív előtt. Azért persze nem kell nagyon aggódni, ez közben felenged. Pláne, ha a fotós is képes a könnyed hangulat megteremtésére. Azt talán nem is kell mondanom, egy ismerős kamerája előtt sokkal kevésbé vagyunk megszeppenve. Így a jegyesfotózás már csak azért is jó, mert így az esküvőn már ismerősökként köszöntjük egymást, sokkal könnyebben megy minden.

2. Még lehet korrigálni
Bár jobb, ha ez már korábban kiderül, de ha mégis rossz döntést hoznátok a fotós kiválasztásakor, akkor a jegyesfotózás után még lehet korrigálni. Ez a sorozat bármikor megismételhető, de esküvőből csak egy van! Ha nem tetszenek a jegyesképek, vagy egyszerűen csak nem alakul ki az az összhang köztetek, váljatok meg a fényképésztől.

3. Meglepetés az esküvőre
Ha eltitkoljátok a fotózást a család és az ismerősök elől, akkor a képeket meglepetésként is be lehet mutatni az esküvőn. Egy klassz slideshow az esküvő egyik csúcspontja lehet, a vendégek biztos irigyelni fogják a profi képeket. Ráadásul ha kinyomtatjátok a fotókat, akkor dekorációnak is fel lehet használni őket.